Programma Beroepsopleiding Hypnotherapie
1e JAAR | |||
Naam module | # dagen-contacturen docent | Totaal SBU | Inhoud |
Introductie | 1 dag - 6 uur | 6 | - Korte introductie van opleiding en benoemen van kaders vanuit basisdocumenten - Eindtermen en profiel van de hypnotherapeut en Beroepscode. - Kennismaking met elkaar met als doel vertrouwen en veiligheid te bevorderen. - Uitleg OLO - Intake - inhoud |
Positieve gezondheid | 1 dag - 6 uur | 6 | - Holistisch werken binnen - Positieve gezondheid, rol onderbewuste, oefenen met spider Positieve gezondheid, - Storytelling, In kaart brengen eigen persoonlijke situatie binnen kader van Positieve gezondheid. |
NLP 1 (Neurolinguïstisch programmeren) | 3 dagen - 18 uur | 23,5 | - Introductie NLP : Wat is NLP? - Impact van communicatie (7/38/55) - Model van de wereld (NLP communicatiemodel) - Werking van filters - Rapport: Fair witness - Volgen en leiden - Backtracking - Zintuiglijke scherpzinnigheid - Mindreading - Kalibreren (minimal cues) - Vooronderstellingen, ankeren van hulpbron - Eindopdracht persoonlijk jaarplan |
Basis-hypnose | 2 dagen - 12 contacturen | 38 | - Trance - Hypnose - Rapport - Inductie - Deductie - Directe en indirecte suggestie - Ankeren - Post-hypnotische suggesties - Hypnotisch taalgebruik - Ontspanningsinducties - Responsief houden - Klassieke en moderne hypnotherapie - Verdiepingstechnieken |
Ericksoniaanse hypnotherapie | 2 dagen - 12 contacturen | 16 | - Introductie Milton Erickson - Afleiding, fractioneren, progressie - suggestie, heroriënteren - Miltontaal; kunstig vaag (metamodel) - Taalpatronen - Ericksoniaanse hypnose en inductie - Psychotherapeutische strategieën van Erickson (utilisatie, metaforen) - Post-hypnotische suggesties - Ik-versterking dmv prettige herinnering |
Methodisch werken | 1 dag - 6 contacturen | 9 | - Kennisnemen van wijze van structuur - Vastlegging in het werken met cliënten - Opbouw en traject - Behandelplan - Behandelovereenkomst - Intake - Cliëntendossier |
Transactionele analyse | 5 dagen - 30 contacturen | 70 | - Geschiedenis van de Transactionele analyse ten opzichte van psychoanalyse, Freud - Ego-posities - Analyse van de 1e en 2e orde - Drivers en Stoppers en Scriptanalyse - Diagnose/klachten/hulpvraag - Holistische diagnostiek - Koppelen van non-verbaal gedrag aan stopper/ driver problematiek - Dramatiseren van stoppers/drivers in historische context d.m.v. van een klassieke inductie/regressie. - 2e dag: wandeling door ouderlijk huis Angst, dwang, persoonlijkheidsproblematiek, hechtingsproblematiek - Schematherapie - Basisbegrippen - Behoeften - Gevoelens - Cognities en gedrag - Primaire en secundaire schema’s - Schema’s en behoeftedomeinen - Kleine oefening: Neerwaartse pijl - Eigen schema’s en strategieën - Oefening actuele problematiek van de cursist hertalen naar het schema-model - Toevoegen historische context - Trance is facultatief - Modi - Therapeutische doelen voor client bepalen op basis van een schema-model - Actuele problematiek - Favoriete strategieen - Het modi-model |
Emotionele balans | 2 dagen-12 contacturen | 14,5 | - Emotionele volwassenheid - Bewustwording en grip op emoties - Inzicht in eigen patronen - Rationeel - Emotioneel en reptielenbrein - Bewustzijnslagen - Emotionele lading - Werken met hulpbronnen - Emotionele balansoefening - Affectbrug - Postulaatbrug - Posthypnotische suggestie - Rapport - Exploreren in trance - Zelfhypnose - Submodaliteiten - Edelstein-inductie, armlevitatie - Postulaatbrug - Affectbrug - Somatische brug - VAKOG-brug - Klassieke brug - MEL-brug - Ego-state brug - Bioscoopbrug Stress, burn-out in relatie tot TA-drivers |
Levensloop psychologie (PSBK) | 3 dagen - 18 uur | 70 | - Biologische benadering - Leertheoretische benadering - Humanistische benadering - Systeemtheoretische benadering - Toegepaste (ontwikkelings)psychologie - Klinische psychologie - Persoonlijkheidsontwikkeling - Identiteit - Leeftijdsfasen en bijhorende ontwikkelingstaken - Verouderingsprocessen en sterven - Ouderdomsproblematiek - Leren en geheugen - Denken en intelligentie - Piaget - Bowlby - Erikson - Hechtingsproblematiek |
Regressietherapie | 2 dagen-12 contacturen | 49 | - Geheugen, werking van het brein - Associatief en dissociatief herinneren - Hervonden herinneringen - Klassieke regressie - Eenvoudige regressie zonder inductie - Rode vlaggen - Brugtechnieken: - Postulaatbrug - Affectbrug - Somatische brug - VAKOG-brug - Klassieke brug - MEL-brug - Ego-state brug - Bioscoopbrug - Opbouw van een regressiesessie - Kennismaking innerlijk kindwerk |
Therapeutische communicatieve vaardigheden (PSBK) | 2 dagen-12 contacturen | 13 | - Gespreksvaardigheden - Non-verbaal gedrag - Verbaal volgen - Gebruik stiltes - Samenvatten - Feedback - Doorvragen - Reflecteren - Concretiseren - Interpretatie - Confrontatie - Eigen voorbeelden geven - Terugkoppelen naar doelen - Situatie verduidelijken - Afsluiten van gesprek - Therapeutische basisvaardigheden - Menstypen feedback - Empathie - Congruentie - Onvoorwaardelijke acceptatie - Attitude therapeut - Basisvaardigheden m.b.t cognitieve gedragstherapie (CGT – 5 G’s) - Eenvoudige functie-analyse - Betekenisanalyses - Cognitieve technieken |
Cliëntendagen | 2 | 12 | Cliënten van buitenaf (vorm van stage) |
Praktijkdag alle studenten | 2 dagen-12 contacturen | 12 | Cursisten van alle niveaus oefenen met elkaar met stof uit aangeboden lesmodules en geven elkaar feedback. |
2 cliëntendagen-12 contacturen | 12 | ||
5x oefengroep zonder docent | 15 | Bijeenkomsten van 2 uur en 1 uur per keer voor verslag | |
3x supervisie met docent | 1,5 dagen-9 contacturen | 12 | 3 supervisies van 3 uur en 1 uur per keer voor verslag |
Individuele therapie 5x | 10 | Sessie van 1 uur en 1 uur per keer voor verslag | |
Reflectieverslagen | 10 | Reflectie op persoonlijke ontwikkelingsproces na elke lesmodule. 1 uur per verslag. | |
2e JAAR | |||
Naam module | # dagen-contacturen docent | Totaal SBU | Inhoud |
Basis-hypnose | 1 dag-6 contacturen | 8 | - Opbouw hypnotherapeutisch behandeltraject (globaal) - Opbouw hypnotherapeutische behandelsessie (globaal) - Verschil hypnotiseur en (erkend) hypnotherapeut - Leiden en volgen - Associëren en dissociëren - Herinductie - Samengestelde inductie |
Transactionele analyse (zie info jaar 1) | 2 dagen-12 contacturen | 16 | - Behandelplan/cyclische opbouw van intake |
Boekpresentatie psychosociaal onderwerp | 1 dag-6 contacturen | 48 | - Onderwerp tevoren laten accorderen - Moet educatief zijn en binnen beroepsprofiel - 2 boeken (verslag); presentatie van 1 ervan. |
NLP II (Neurolinguïstisch programmeren) | 3 dagen - 18 uur | 24 | - Oppervlakte en dieptestructuur - Taalovertredingen (hoe/wie/wat maakt/wat gebeurt er als… Wie/hoe/of wat specifiek?) - Herkaderen - Coachmodel - Metamodel - Logische niveaus - End state energy - Criteriaspin van Anné Linden (Bereiken-vermijden en waardenhiërarchie) - Jaarplan evalueren. |
Jungiaanse therapie I | 3 dagen - 18 uur | 66 | - Basisbegrippen analytische psychologie - Gezamenlijke theoretische verkenning - Causaal-finaal - Individuatie - Toepassing van de begrippen eigen persoonlijke ontwikkeling - Persoonlijk onbewuste/ collectieve onbewuste |
Medische Hypnose SOLK |
3 dagen - 18 uur | 45 | - Medische hypnose algemeen - Pijnveranderingstechnieken - Analgesie bij volwassenen - Korte laag-drempelige inducties - Tijdlijn als regressiebrug - Symptoombestrijding bij lichamelijke en psychosomatische klachten - Zelfhypnose (vervolg op 1e jaar) - Imaginatietechnieken - Centrale sensitisatie - HPA-as - Persoonlijkheidsdelen bij ziekte - Taalgebruik reguliere zorg - Ideomotorische vingersignalen (basis) - Behandelplan bij lichamelijke klachten - SOLK in borstgebied - SOLK in hoofd - SOLK aan bewegingsapparaat - Diffuse SOLK - SOLK per medisch specialisme - Believers en non-believers - Klachtenclusters - Ernst van SOLK - Enkele behandelmogelijkheden - Oorzakelijk stress-model - Coping-met-ziekte model - Gevolgenmodel - In stand houdende factoren - Re-attributie aanpak - Stepped care - Ontregeling HPA-as - Classificatie in DSM - CVS - Behandelmogelijkheden SOLK. Meer oefenen met technieken, minder theorie |
Emotioneel lichaamswerk | 2 dagen-12 contacturen | 26 | - Introductie - Bewust worden eigen lichaam - Emoties (h)erkennen - Theorie grote en kleine ik - Ademen en grenzen (h)erkennen |
Medische Basiskennis + farmacologie (PSBK) | 2 dagen-12 contacturen | 82 | - Algemeen gezondheid en ziekte - Ademhalingsstelsel - Zenuwstelsel - Hormoonstelsel - Farmacologie - Rode vlaggen |
Verbindend communiceren | 3 dagen - 18 uur | 21 | - 4 stappen van Verbindend communiceren - Eigenaarschap van gevoelens en behoeften - Pseudo-gevoelens - Schuld/schaamte/spijt - Bewustwording van eigen impulsen (jakhals) en vertalen naar taal van verbinding (giraf) - Roos van Leary - Polyvagaaltheorie - Vierkant van vertrouwen - Overdracht-tegenoverdracht. |
Moderne hypnotherapie | 2 dagen-12 contacturen | 25,5 | - Ericksoniaanse therapie vervolg - Conversationele hypnotherapie: van gewoon gesprek naar trance praten - Verschillen tussen klassieke en moderne hypnotherapie - Wat is moderne hypnotherapie? - Milton Erickson; aangestipt - Klassikale oefening met demonstraties rondom feedback op motoriek, denken, voelen en waarneming, met aandacht voor stijlkenmerken als toon, tijd, aanspreekvorm, taal e.d. en rondom therapeutische thema’s als: - controle - strategieën - overbelasting - verwarring - openheid - nabijheid en distantie - non-verbal leak - empathie - confrontatie - zoeken van spanning - trance-inductie middels feedback op non-verbale communicatie - leiden en volgen binnen nieuw kader - oefening ‘korte weg’ (feedback op non-verbale signalen) - trance-inductie op basis van een ‘gewoon gesprek’ rondom een niet-therapeutisch onderwerp, bijv. eerste liefde - accent op spiegelen - ophalen herinneringen - metaforisch taalgebruik - taaltechnieken - oefening ‘Lange weg’; praten over cognities, stoppers/drivers - vanuit schema/stopper een problematisch/destructieve cognitie |
Praktijkdag alle studenten | 2 dagen-12 contacturen | 12 | Cursisten van alle niveaus oefenen met elkaar met stof uit aangeboden lesmodules en geven elkaar feedback. |
3 cliëntendagen - 18 uur | 18 | ||
5x oefengroep zonder docent | 15 | 2 uur per bijeenkomst en 1 uur per keer voor verslag | |
3x supervisie met docent | 1,5 dagen-9 contacturen | 12 | 3 uur supervisie en per keer 1 uur voor verslag |
Individuele therapie 5x | 10 | Sessie van 1 uur en 1 uur per keer voor verslag | |
Reflectieverslagen | 12 | Reflectie op persoonlijke ontwikkelingsproces na elke lesmodule | |
3e JAAR | |||
Naam module | # dagen-contacturen docent | Totaal SBU | Inhoud |
Moderne hypnotherapie | 1 dag-6 contacturen | 6 | Zie inhoud 2e jaar |
Regressie & trauma | 3 dagen - 18 uur | 45 | - Theorie regressie en trauma - Vroegste herinnering in trance - Veiligheidsanker - COACH-houding (Dilts) - Zijnshouding - Reframe in trance met vingersignalen en regressie in deel - Posthypnotische suggestie - Amnesie Emotionele arousal - PTSS - Taalgebruik in voorgesprek en tijdens trance - Affectbrug - Rode knop/rode draad - Interventie Innerlijk kind en/of hulpbrontransformatie - Exploreren in trance - Geleide fantasie - Processuggestie - Inhoud suggestie - Angsten - Stress, burn-out in relatie tot TA-drivers - Verwerken trauma - Schaamte/schuld - Zingeving - Zinvinding (sublimatie) |
De kracht van Systemische taal | 3 dagen - 18 uur | 12 | Introductie Systemisch werken Systemische zinnen/taalgebruik voor begeleiders van opstellingen |
Jungiaanse Therapie II | 3 dagen - 18 uur | 18 | - Inhoud in ontwikkeling - Schaduw en0transformatie - Overdracht-tegenoverdracht - Geleide fantasie - Processuggestie - Inhoud suggestie - Jungiaanse therapeutische interventies |
Psychopathologie (PSBK) |
4 dagen-24 contacturen | 57 | * Dag 1 - Belang van intake - Dualiteit die speelt in de intake fase - Wat is afwijkend gedrag? - Hoe gebruik je de DSM-5 - Opstellen classificatie volgens DSM-5 - Depressieve stemmingsstoornissen - Bipolaire stoornissen - Antidepressiva s - Slaapstoornissen - Hypnotica, slaapmiddelen * Dag 2 - Paniekstoornis - Benzodiazepinen - Kalmeringsmiddelen - Fobieën - Gegeneraliseerde angststoornis - Angsten in de kindertijd - Dissociatieve stoornissen - Obsessief-Compulsieve stoornissen - Traumagerelateerde stoornissen - Somatisch symptoomstoornis - Nagebootste stoornissen - Eetstoornissen * Dag 3 - De wetenschappelijke ontwikkeling van Freud tot nu wat betreft onze huidige kennis over: hoe een persoonlijkheid zich ontwikkelt - De verschillende persoonlijkheidsstoornissen - DSM-5 - Seksualiteitsstoornissen - Impulsbeheersingspoblematiek - Verslavingsproblematiek * Dag 4 - Schizofrenie en andere psychotische stoornissen - Antipsychotica - Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen - Neurocognitieve stoornissen - Oefenen met het opstellen van een classificatie aan de hand van een casus |
Medische Basiskennis - MBK 2 (PSBK) | 2 dagen-12 contacturen | 86 | Zie 2e jaar |
NLP in trance (hypnotherapie) | 2 dagen-12 contacturen | 18 | - Geleide actieve imaginatie - Transformatie - Omzetting van beperkende overtuigingen (stoppers) naar versterkende overtuigingen - Visualisatie van toekomst - Delen in trance - Tijdlijn - Future pace - Regressie en innerlijk-kindwerk. |
Voice Dialogue | 3 dagen - 18 uur | 40 | - Uitleg en theorie Voice dialogue - Demo’s en oefenen - Kindertijd |
Introductie bij afstuderen/scriptie | 1 dag-6 contacturen | 6 | - Onderwerp - Onderzoeksvraag - Aanpak - Onderzoekskarakter (vergelijken onderzoeksgroepen) - Beroep - Uitbreiden - Hypothese formuleren |
Cliëntendagen | 3 dagen - 18 uur | 18 | |
Praktijkdagen (oefendagen alle studenten) | 2 dagen-12 contacturen | 12 | |
18 | |||
5x Oefengroep zonder docent | 15 | 2 uur per bijeenkomst en 1 uur voor verslag per keer | |
3x supervisie met docent | 1,5 dagen-9 contacturen | 12 | Inclusief verslag |
Individuele therapie 5x | 10 | Sessie van 1 uur en 1 uur voor verslag | |
Reflectieverslagen | 10 | Reflectie op persoonlijke ontwikkelingsproces na elke lesmodule | |
4e JAAR | |||
Naam module | # dagen-contacturen docent | Totaal SBU | Inhoud |
Introductie bij afstuderen/scriptie | 1 dag + 3 contactmomenten-9 contacturen | 450 | - Onderwerp - Onderzoeksvraag - Aanpak - Onderzoekskarakter (vergelijken onderzoeksgroepen) - Beroep uitbreiden - Hypothese formuleren |
Seksueel geweld en trauma | 2 dagen-12 contacturen | 16 | - Bronnen van trauma - Seksueel geweld - Traumavormen psychisch en fysiek - Behandelplan - Houding therapeut - Hulpmiddelen. |
Structuur van de gezondheidszorg (PSBK) | 1 dag-6 contacturen | 10 | - Aan de hand van casuistiek wordt met dummy cliënt de structuur in de gezondheidszorg vorm gegeven - Sociale kaart. |
Wet en Ethiek (PSBK) | 1 dag-6 contacturen | 10 | - Introductie wetgeving en gezondheidsethiek - Relevante wetgeving (o.a.: WKKGZ, BIG, WGBO, ZVW, WTZa, AVG) - Meldcode - Beroepscode - Gezondheidsethiek - Professionele dilemma’s - Socratisch gesprek - Gesprekstechniek voor bespreken van dilemma’s Online therapie in kader AVG |
Eigen Praktijk | 2 dagen-12 contacturen | 20 | Ondernemingsplan en marketing voor eigen praktijk. |
Praktijkdagen (oefendagen alle studenten) | 2 dagen-12 contacturen | 12 | |
5x oefengroep zonder docent | 15 | 2 uur per keer en 1 uur voor verslag | |
Individuele therapie 5 x | 10 | Sessie van 1 uur en 1 uur voor verslag | |
Eindpraktijktoets | 0,5 dagen-3 contacturen | 12 | 6 sessies met cliënt, waarvan 2 laatste als praktijkexamen, inclusief verslagen |
Reflectieverslagen | 4 | Reflectie op persoonlijke ontwikkelingsproces na elke lesmodule |
Bovenstaand programma is samengesteld met als doel studenten op te leiden tot lichaamsgerichte, psychosociale therapeuten met het oog op een brede en kwalitatief hoogstaande opleiding. Hypenzo blijft zich ontwikkelen binnen het speelveld van de branche, zorgverzekeraars en beroepsverenigingen.
Daarom kunnen er zich wijzigingen voordoen in het programma. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het lesprogramma en de inhoud.