Opleiding Psychosociale Basiskennis (PSBK) 2024/2025
De opleiding Psychosociale basiskennis (PSBK) heeft als doel de (toekomstige) psychosociale therapeuten die werkzaam zijn in het complementaire werkveld, te voorzien van gedegen basiskennis.
Professioneel gedrag van de zorgverlener
Een therapeut komt in aanraking met veel verschillende mensen met eveneens een breed spectrum aan gezondheidsklachten. Het is daarom van belang om relevante en gedegen achtergrondkennis te hebben van ontstaan, symptomen en mogelijke behandelingen van psychische ziektebeelden en lichamelijke ziekteverschijnselen. Ook het kunnen herkennen van psychische stoornissen is van grote betekenis, zodat afhankelijk van de ernst van een stoornis gerichte doorverwijzing naar de reguliere hulpverlener kan plaatsvinden. Tevens is het belangrijk om inzicht te hebben in de structuur, organisatie en wetgeving van de Nederlandse gezondheidszorg, waarbij ook ethische vraagstukken een rol kunnen spelen.
Professioneel gedrag van de zorgverlener.
De kennis waarin de opleiding psychosociale basiskennis voorziet is een noodzakelijke voorwaarde voor professioneel gedrag van de zorgverlener in het kader van cliëntveiligheid. Het is ook voorwaarde om communicatie tussen de reguliere en de niet-reguliere sector te bevorderen, zodat in het belang voor de cliënt de behandelaars met elkaar kunnen afstemmen en naar elkaar kunnen doorverwijzen.
De opleiding psychosociale basiskennis beoogt verbetering van de kwaliteit van zorg die complementaire psychosociale hulpverleners bieden, zodat zij nog beter in staat zijn medische en psychosociale signalen op te merken die aanleiding kunnen geven voor verwijzing naar een BIG geregistreerde zorgverlener.
Startdatum | 01-10-2024 |
Sluitingsdatum | 31-12-2024 |
Prijs per persoon | € 2.000 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
SBU klassikaal | 90 |
SBU toetsing en examen | 12 |
Totale studiebelasting | 328 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Anamnese / diagnostiek, Filosofie en levenskunst, Beroepsethiek, Medische kennis, Psychosociale kennis |
Categorie van de scholing anders namelijk | Medische basiskennis, Psychosociale basiskennis |
Soort scholing | Basisopleiding |
Instapniveau | Geen voorkennis vereist |
Niveau van de scholing | HBO |
Percentage theorie | 70 |
Percentage praktijk | 30 |
Dag 1 | Zie het jaarlijks curriculum |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, Zingeving, Kwaliteit van leven, Dagelijks functioneren, Lichaamsfuncties |
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Zie het jaarlijkse curriculum |
Aanbevolen literatuur |
Zie curriculum |
Visie, Missie en beroepssituatie |
De opleiding psychosociale basiskennis beoogt verbetering van de kwaliteit van zorg die complementaire psychosociale hulpverleners bieden, zodat zij nog beter in staat zijn medische en psychosociale signalen op te merken die aanleiding kunnen geven voor verwijzing naar een BIG geregistreerde zorgverlener. |
Deskundigheidsbevordering |
Een uitgebreide beschrijving hiervan is vastgelegd in de afzonderlijke lesplannen van de lesmodules. |
HBO competenties |
Zie de afzonderlijke lesplannen behorend bij de lesmodules. Klik voor een overzicht van de HBO-competenties: https://ktno.nl/clients/ktno/themes/hbo_kerncompetenties.pdf |
Locatie | Locatie |
Doelgroep | Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder) coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici, Andere doelgroepen zoals: maatschappelijk werk, coaches b.v. | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
|