Body en Mind Language
Duur: twee dagen
Wil je de weg naar vitaliteit vinden? Dan gaat dat over balans in zowel je lichaam als je geest.
Body & Mind Language gebruikt de metafoor die in gesproken taal verborgen ligt als uitgangspunt voor het inzetten van interventies vanuit het lichaam. De informatie uit de gesproken taal wordt vertaald naar de symbolische taal van het onbewuste in gebaar, houding, klank en bewegingsmogelijkheden. De cliënt praat niet slechts over het probleem en eventuele oplossingen, maar ervaart de verschuiving. Volgens oprichter Jos Dolstra wordt dat wat als een probleem ervaren wordt, gekenmerkt door een stagnatie. Er is een gebrek aan flexibiliteit, keuzemogelijkheden en ruimte. Door de blokkade niet te veroordelen maar volledig te omarmen als informatie en transformatiemogelijkheid, ontstaat bewustwording en ruimte.
Naast bewust worden van de lichamelijke sensaties in ons lichaam, een belangrijke stap naar inzicht, richt BML zich op uiting. Juist onze mogelijkheid tot uiting is gekleurd en aangepast door ervaringen die we in onze jeugd opdoen. Het pad leidt van stagnatie tot creatie; het manifesteren van wat in ons leeft en daar uiting aan geven op een manier die ten goede komt aan ons geestelijk en lichamelijk welbevinden.
Startdatum | 22-11-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 22-11-2024 |
Prijs per persoon | € 290 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
SBU klassikaal | 12 |
Totale studiebelasting | 54 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis |
Subthema's | Psychopathologie |
Instapniveau | Algemene kennis als zorgverlener vereist |
Niveau van de scholing | HBO |
Percentage theorie | 40 |
Percentage praktijk | 60 |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 2 |
Dag 1 | 22 november 2024 |
Dag 2 | 29 november 2024 |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren |
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Reader |
Aanbevolen literatuur |
- Body & Mind Language van Jos Dolstra – EAN 9789055992669 á € 22,50 |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Onze lichaamshouding laat zien hoe we in het leven staan en vanuit welke overlevingsstrategie en verdedigingshouding we het leven tegemoet treden. Een verandering in onze lichaamshouding kan een verschuiving in denken en voelen teweeg brengen. Deze verschuiving kan leiden tot meer bewegingsruimte, een ruimere kijk op onszelf en de wereld en het losser komen van beperkende gedachtes, gevoelens en gedrag. BML is een faciliterende, transformatieve coaching waarbij balans wordt gezien als een harmonieuze uitwisseling tussen de persoonlijkheid en de ziel. In de lesmodule ‘Body & Mind Language, Vitaal in Body & Mind’, wordt de methodiek BML veelvuldig ingezet en toegepast. |
Beschrijving van de lesstof |
1. Uitleg over de visie van Body & Mind Language en de relatie met vitaliteit in Body & Mind |
Deskundigheidsbevordering |
Theorie, inzicht en ervaring hoe mensen hun ervaringen opslaan in hun lichaam en zichtbaar is in hun lichaamshouding. Interventies en handvatten hoe deze te signaleren en hoe hiermee om te gaan. Met deze methode leert de deelnemer in een diepere laag (onbewuste) blokkades te herkennen en te transformeren. Daarnaast leert de deelnemer deze methode en kennis in te zetten tijdens het werken met cliënten. |
HBO competenties |
01. De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden |
Locatie | Locatie |
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici, onderwijs |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Cursist is zich bewust van de relatie tussen lichaamshouding en levenshouding: - is zich bewust dat de psychische aanpassing is terug te vinden in het lichaam - kent de drie vormen van pijn, fysiek, emotioneel en spiritueel - realiseert zich de impact van pijn op het leven van de cliënt - is in staat enkele BML-interventies rond pijn uit te voeren
KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen Korte beschrijving van kennen – niveau 1: - Uitgangspunten - Basistheorie over de pantsering en de vorming van een psychische verdedigingshouding. - Bestaan van kunnen signaleren van stagnaties in lichaams(houding) en weten hoe client bewust te kunnen maken van stagnaties Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt: tijdens lesdag middels interactie en het stellen van vragen aan de trainer, danwel het beantwoorden van vragen die door de trainer als toetsmoment aan de cursisten gevraagd zullen worden. Tevens zal per lesdag naast het reflectieverslag een aantal toetsvragen gesteld worden. KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen Korte beschrijving van kennen – niveau 2: Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt: tijdens lesdag middels deelname aan de oefeningen, waarbij iedere cursist afwisselt in de rol en óók de rol van ‘therapeut/coach’ inneemt en dan gevraagd wordt om de kennis aan zijn/haar client uit te leggen alvorens de interventie toe te passen/uit te voeren. Tevens d.m.v. reflectieverslag aan het einde van de 2e lesdag KUNNEN - NIV. 3 Toepassen Korte beschrijving van kunnen – niveau 3: de BML-procedure inzetten en de stappen kunnen volgen. Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt: Door toepassen van aangereikte theorie tijdens de oefeningen op de lesdagen KUNNEN - NIV. 4 Evalueren Korte beschrijving van kunnen – niveau 4: Het niveau van analyseren: Overleggen met de cliënt en alternatieven voorleggen in de behandeling. Het niveau van evalueren: Reflectie op het proces, Reflectie op het eigen handelen, Samenwerken met een partner en het geven van feedback. Geef aan hoe NIV. 4 getoetst wordt: via reflecteren op eigen handelen en uitwisselen van feedback na de praktijkoefeningen tijdens de lesdag. ZIJN - NIV. 5 Alchemistisch niveau (zijnsniveau) Korte beschrijving van zijn – niveau 5: Gronding en aanwezig zijn in eigen lichaam alvorens in contact te gaan met een ander en van daaruit intuïtief kunnen handelen en weten wat in het huidige moment nodig is. Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt: aanwezigheid, bewegingsruimte, interactie, deelname |
DAGINDELING DAG 1 Ochtend 10-13u Onderwerp(en) in zeer grote lijnen, introductie BML:
Kort samengevat geeft dit een overzicht vanuit BML van de verschillende facetten die in een therapeutische setting aan de orde kunnen komen en als uitgangspunt kunnen dienen. Zowel tijdens intake, als bij de interventies wordt niet “over” het probleem gesproken, maar steeds gezocht naar een manier om de stagnatie beeldend te maken en in de ervaringslaag te brengen. Dit betekent dat er van de coach wordt verwacht dat deze luistert naar het gesproken woord en dit kan omzetten in interventies, dan wel kan luisteren naar de klank van de stem en de lichaamstaal van de cliënt.
Middag 14-17u Onderwerp(en) De relatie tussen lichaam, lichaamshouding en karakter is dat ze samen worden gevormd. Lichamelijke blokkades, zoals verminderde energie en beweeglijkheid, ontstaan door trauma's en beïnvloeden ook het karakter en kunnen we delen van ons lichaam minder voelen of negeren, wat leidt tot verminderde doorbloeding en energie in die gebieden. Andere delen worden juist overbelast door verplichtingen en verantwoordelijkheden. BML ziet deze blokkades als stagnatie van energie, die zich uiten in problemen zoals burn-out, depressie en chronische klachten. We zien dit terug in gedragspatronen en aanpassingsgedrag. Werkvorm(en): Onderzoeken hoe je clientstagnaties en aanpassingen kan waarnemen en ervaren en hoe je ze weer in beweging kan brengen, mede a.d.h.v. eigen inbreng, casus. Daarnaast worden oefeningen aangeboden om duidelijk te maken wat nu een aanpassing is met ruimte voor interventies die hierop aansluiten en te komen tot de werkelijke, niet vervulde behoefte, die ONDER de stagnatie, strategie, aanpassing ligt. DAGINDELING DAG 2 Ochtend 10-13u Onderwerp(en): Gronding, het belang ervan als therapeut en de verschillende lichaamslagen (aarde, water, passie/vuur, lucht, klank, verbeelding, energetisch veld) Werkvorm(en): Middag 14-17u Onderwerp(en) - Ons lichaam spreekt. - tekenen eigen lichaam op groot vel papier en nabespreken met elkaar. |