Scholingen in modules - Thema

Body en Mind Language

Vitaal Body En Mind1

Duur: twee dagen

Wil je de weg naar vitaliteit vinden? Dan gaat dat over balans in zowel je lichaam als je geest.

Body & Mind Language gebruikt de metafoor die in gesproken taal verborgen ligt als uitgangspunt voor het inzetten van interventies vanuit het lichaam. De informatie uit de gesproken taal wordt vertaald naar de symbolische taal van het onbewuste in gebaar, houding, klank en bewegingsmogelijkheden. De cliënt praat niet slechts over het probleem en eventuele oplossingen, maar ervaart de verschuiving. Volgens oprichter Jos Dolstra wordt dat wat als een probleem ervaren wordt, gekenmerkt door een stagnatie. Er is een gebrek aan flexibiliteit, keuzemogelijkheden en ruimte. Door de blokkade niet te veroordelen maar volledig te omarmen als informatie en transformatiemogelijkheid, ontstaat bewustwording en ruimte.

Naast bewust worden van de lichamelijke sensaties in ons lichaam, een belangrijke stap naar inzicht, richt BML zich op uiting. Juist onze mogelijkheid tot uiting is gekleurd en aangepast door ervaringen die we in onze jeugd opdoen. Het pad leidt van stagnatie tot creatie; het manifesteren van wat in ons leeft en daar uiting aan geven op een manier die ten goede komt aan ons geestelijk en lichamelijk welbevinden.

Startdatum 22-11-2024
Annuleren uiterlijk op 22-11-2024
Prijs per persoon € 290
Lestijden 10:00 - 17:00
SBU klassikaal 12
Totale studiebelasting 54
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Algemene kennis als zorgverlener vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 40
Percentage praktijk 60
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 22 november 2024
Dag 2 29 november 2024
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Reader

Aanbevolen literatuur

- Body & Mind Language van Jos Dolstra – EAN 9789055992669 á € 22,50

Visie, Missie en beroepssituatie

Onze lichaamshouding laat zien hoe we in het leven staan en vanuit welke overlevingsstrategie en verdedigingshouding we het leven tegemoet treden. Een verandering in onze lichaamshouding kan een verschuiving in denken en voelen teweeg brengen. Deze verschuiving kan leiden tot meer bewegingsruimte, een ruimere kijk op onszelf en de wereld en het losser komen van beperkende gedachtes, gevoelens en gedrag. 

BML is een faciliterende, transformatieve coaching waarbij balans wordt gezien als een harmonieuze uitwisseling tussen de persoonlijkheid en de ziel. In de lesmodule ‘Body & Mind Language, Vitaal in Body & Mind’, wordt de methodiek BML veelvuldig ingezet en toegepast.

Beschrijving van de lesstof

1. Uitleg over de visie van Body & Mind Language en de relatie met vitaliteit in Body & Mind
2. De uitgangspunten van BML. De vijf fases van de methode.
3. De relatie tussen lichaamshouding en levenshouding.
4. Uitleg over de pantsering en de vorming van een psychische verdedigingshouding.
5. Uitleg over contact
6. Interventies contact, pantsering. Praktijk. Het inzetten van houding.
7. Interventie over het eigen gedrag en de opslag van eigen pijn en emoties in eigen lichaam.
     Praktijk hiervan t.o.v. de client zijn stagnatie, pijn, emotie.. Stagnaties signaleren en bewust maken.
8. Ruimte voor vragen.

Deskundigheidsbevordering

Theorie, inzicht en ervaring hoe mensen hun ervaringen opslaan in hun lichaam en zichtbaar is in hun lichaamshouding. Interventies en handvatten hoe deze te signaleren en hoe hiermee om te gaan. Met deze methode leert de deelnemer in een diepere laag (onbewuste) blokkades te herkennen en te transformeren. Daarnaast leert de deelnemer deze methode en kennis in te zetten tijdens het werken met cliënten.

HBO competenties

01. De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden
02. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig
04. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
05. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig
08. De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof
14. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
19. De student kan in groepsverband werken

Locatie Locatie
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici, onderwijs
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Cursist is zich bewust van de relatie tussen lichaamshouding en levenshouding:

- is zich bewust dat de psychische aanpassing is terug te vinden in het lichaam

- kent de drie vormen van pijn, fysiek, emotioneel en spiritueel

- realiseert zich de impact van pijn op het leven van de cliënt

- is in staat enkele BML-interventies rond pijn uit te voeren

Resulteert in:

  • Verbreding in gesprekstechniek en leert informatie uit gesproken taal direct om te zetten in houding en beweging.
  • Optimalisering van het maken van rapport.
  • Inzetten van taal in samenwerking met lichaamstaal.
  • Spiegelen.
  • Gebruik van zuivere taal.

KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:
- Visie van BML & houding van therapeut met lichaam als inzet tot spiegel en klankbord via deze visie

- Uitgangspunten
- De relatie tussen lichaamshouding en levenshouding.

- Basistheorie over de pantsering en de vorming van een psychische verdedigingshouding.

- Bestaan van kunnen signaleren van stagnaties in lichaams(houding) en weten hoe client bewust te kunnen maken van stagnaties

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt: tijdens lesdag middels interactie en het stellen van vragen aan de trainer, danwel het beantwoorden van vragen die door de trainer als toetsmoment aan de cursisten gevraagd zullen worden. Tevens zal per lesdag naast het reflectieverslag een aantal toetsvragen gesteld worden.

KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen

Korte beschrijving van kennen – niveau 2:

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt: tijdens lesdag middels deelname aan de oefeningen, waarbij iedere cursist afwisselt in de rol en óók de rol van ‘therapeut/coach’ inneemt en dan gevraagd wordt om de kennis aan zijn/haar client uit te leggen alvorens de interventie toe te passen/uit te voeren.

Tevens d.m.v. reflectieverslag aan het einde van de 2e lesdag

KUNNEN - NIV. 3 Toepassen

Korte beschrijving van kunnen – niveau 3: de BML-procedure inzetten en de stappen kunnen volgen.

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt:

Door toepassen van aangereikte theorie tijdens de oefeningen op de lesdagen

KUNNEN - NIV. 4 Evalueren

Korte beschrijving van kunnen – niveau 4:

Het niveau van analyseren: Overleggen met de cliënt en alternatieven voorleggen in de behandeling.

Het niveau van evalueren: Reflectie op het proces, Reflectie op het eigen handelen, Samenwerken met een partner en het geven van feedback.

Geef aan hoe NIV. 4 getoetst wordt: via reflecteren op eigen handelen en uitwisselen van feedback na de praktijkoefeningen tijdens de lesdag.

ZIJN - NIV. 5 Alchemistisch niveau (zijnsniveau)

Korte beschrijving van zijn – niveau 5: Gronding en aanwezig zijn in eigen lichaam alvorens in contact te gaan met een ander en van daaruit intuïtief kunnen handelen en weten wat in het huidige moment nodig is.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt:

aanwezigheid, bewegingsruimte, interactie, deelname

Klik op de naam of foto voor meer informatie over Léonne Meijs.

 

DAGINDELING DAG 1

Ochtend 10-13u

Onderwerp(en) in zeer grote lijnen, introductie BML:

  • het contact met het eigen lichaam (toename body awareness)
  • het contact met de ruimte (in eigen lijf, wereld, plek, grenzen)
  • het contact met de symbolistische zijde (kunnen we uitdrukking geven aan verdriet, vreugde etc.)
  • het contact met ritme (lopen we onszelf voorbij, staan we stil)
  • het contact met anderen (ervaar je de ander, kun je contact aangaan en in welke mate)
  • het contact met kracht (ervaar je slapte of kracht)
  • het contact met richtingen (ervaar je een vast patroon of flexibiliteit)

Kort samengevat geeft dit een overzicht vanuit BML van de verschillende facetten die in een therapeutische setting aan de orde kunnen komen  en als uitgangspunt kunnen dienen. Zowel tijdens intake, als bij de interventies wordt niet “over” het probleem gesproken, maar steeds gezocht naar een manier om de stagnatie beeldend te maken en in de ervaringslaag te brengen.

Dit betekent dat er van de coach wordt verwacht dat deze luistert naar het gesproken woord en dit kan omzetten in interventies, dan wel kan luisteren naar de klank van de stem en de lichaamstaal van de cliënt.


Werkvorm(en): Oefeningen gericht op ‘contact maken’ met de inzet van het lichaam als instrument.
Elk contact facet zoals hierboven benoemd wordt door de cursist ervaren middels een interventie.
Er zal veel bewogen en onderzocht worden.

Middag 14-17u

Onderwerp(en) De relatie tussen lichaam, lichaamshouding en karakter is dat ze samen worden gevormd. Lichamelijke blokkades, zoals verminderde energie en beweeglijkheid, ontstaan door trauma's en beïnvloeden ook het karakter en kunnen we delen van ons lichaam minder voelen of negeren, wat leidt tot verminderde doorbloeding en energie in die gebieden. Andere delen worden juist overbelast door verplichtingen en verantwoordelijkheden. BML ziet deze blokkades als stagnatie van energie, die zich uiten in problemen zoals burn-out, depressie en chronische klachten. We zien dit terug in gedragspatronen en aanpassingsgedrag.

Werkvorm(en): Onderzoeken hoe je clientstagnaties en aanpassingen kan waarnemen en ervaren en hoe je ze weer in beweging kan brengen, mede a.d.h.v. eigen inbreng, casus.

Daarnaast worden oefeningen aangeboden om duidelijk te maken wat nu een aanpassing is met ruimte voor interventies die hierop aansluiten en te komen tot de werkelijke, niet vervulde behoefte, die ONDER de stagnatie, strategie, aanpassing ligt.
Gesproken woord in beeld brengen, oefeningen met verbanden onderzoeken tussen klank, woord en gebaar, houding.

DAGINDELING DAG 2

Ochtend 10-13u

Onderwerp(en):  Gronding, het belang ervan als therapeut en de verschillende lichaamslagen (aarde, water, passie/vuur, lucht, klank, verbeelding, energetisch veld)
- Herhaling contactvormen met zichzelf, eigen lichaam en de ander van dag 1 en meenemen in de gronding en verschillende lichaamslagen.

Werkvorm(en):
- Bewegingsoefeningen om de verschillende lagen in zichzelf te voelen en bij de ander waar te nemen
- De impact van de verschillende lagen i.c.m. klank (naast bewegen).

Middag 14-17u

Onderwerp(en)

- Ons lichaam spreekt.
- Intake BML
- Uitleg opdracht deze middag met 2 extra reflectievragen inzake proces g van max 1 A4 en hoe zich dit voor hen verhoudt in relatie tot het eigen vak/beroep van

Werkvorm(en):
- Demo en oefenen intakeformulier invullen op basis van waarnemingen uitingen cliënt in body, verbaal en non-verbaal

- tekenen eigen lichaam op groot vel papier en nabespreken met elkaar.
- reflectie- en procesverslag conform BML-werkwijze

HypenZo is aangesloten bij: